10.2 Oppimisen tuki
Huoltajan rooli
Huoltajilla on tärkeä vastuu nuoren kasvun ja kehityksen tukemisesta sekä hyvinvoinnista. Kasvun ja kehityksen sekä oppimisen tärkeitä kulmakiviä ovat riittävä lepo ja liikunta sekä terveellinen ravitsemus. Oppivelvollisen opiskelijan huoltajan tulee myös huolehtia, että nuori käy säännöllisesti koulua. Nuorelle on tärkeää, että huoltajat ovat kiinnostuneita hänen opinnoistaan sekä tukevat ja arvostavat hänen opiskeluaan. Lukio tukee huoltajia kasvatustehtävässä.
Opiskelijalla on oikeus oppimisen tukeen
Opiskelijalla on oikeus saada tukea lukio-opintoihinsa. Tuen tarkoituksena on tukea ja auttaa opiskelijaa niin, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suoriutua lukio-opinnoista. Erilaiset yksilölliset tuen tarpeet ovat lukiolaisilla varsin tavallisia, joten tuen tarpeita ei tarvitse nolostella tai peitellä. Pikemminkin ne kannattaa ottaa rohkeasti puheeksi opettajan kanssa heti tuen tarpeiden ilmetessä, sillä parhaimpaan tulokseen päästään useimmiten varhaisella tuella. Tuen tarpeista voi kertoa suoraan aineenopettajalle, ryhmänohjalle tai erityisopettajalle.
Tiedonsiirto perusasteelta lukioon
Luottamuksellinen tiedonsiirto nuoren siirtyessä perusasteelta lukioon on ensiarvoisen tärkeää, jotta lukiossa voidaan saumattomasti jatkaa nuoren tukemista. Lukiolle siirtyy tieto perusopetuksessa saadusta erityisestä tai oppilaskohtaisesta tuesta, mutta esimerkiksi tiedot oppimiseen vaikuttavista diagnooseista tai aikaisemmista opetuksen tukijärjestelyistä eivät automaattisesti siirry peruskoulusta lukioon. Tämän vuoksi tiedonsiirto vaatii oma-aloitteisuutta nuorelta ja huoltajalta.
Oppimisen tuki käytännössä
Lukiossa oppimisen tukea antavat aineenopettajat ja erityisopettaja. Aineenopettaja ottaa opetuksessaan huomioon opiskelijan tuen tarpeet ja antaa tukea ainesisältöjen oppimisessa. Aineenopettajan tuki voi olla esimerkiksi opetuksen eriyttämistä, vaihtoehtoisia tapoja osaamisen näyttämiseen tai tukiopetusta. Tukiopetuksessa voidaan harjoitella ainesisältöjen lisäksi opiskelutekniikkoja tai vahvistaa kielitaitoa.
Erityisopettaja auttaa kaikissa oppimiseen liittyvissä kysymyksissä ja pulmissa kuten lukivaikeuksissa, neurokirjon tai mielenterveyden haasteissa. Erityisopettaja selvittää tuen tarpeita ja suunnittelee tarvittavat tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa. Tuki voi olla esimerkiksi lisäaika kokeiden ja suoritusten tekemiseen tai mahdollisuus lainata paperikirjat sähköisten oppimateriaalien rinnalle.
Erityisopettajan antama oppimisen tuki kohdistuu oppimaan oppimisen taitoihin, oman oppimistyylin löytämiseen sekä itsetunnon vahvistamiseen oppijana. Hän antaa ohjausta esimerkiksi lukemisen ja kirjottamisen taidossa, ajanhallinnassa sekä tehtävien aikatauluttamisessa ja valmiiksi saattamisessa. Yksilö- ja pienryhmäopetuksen lisäksi erityisopettaja on välillä mukana oppitunneilla samanaikaisopettajana. Opintojen alussa erityisopettaja järjestää aloittaville opiskelijoille lukitestaukset ja matematiikan lähtötasotestit. Yo-kirjoitusten lähestyessä erityisopettaja ohjaa ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyihin liittyvissä asioissa.
Erityisopetus lukiossa
Opiskelija voi saada lukiossa erityisopetusta, mikäli tavanomainen oppimisen tuki ei ole hänelle riittävää ja hän tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai vaikean elämäntilanteen vuoksi erityispedagogista tukea lukion oppimäärän suorittamiseksi. Lukiossa ei voida kuitenkaan poiketa oppimäärän mukaisista tavoitteista, joten opiskelijalla on oltava riittävät valmiudet suoriutua lukion oppimäärän opinnoista. Erityisopetuksesta tehdään hallinnollinen päätös.
Oppimisen tuen antaminen on yhteistyötä
Hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä pulmatilanteissa yhteistyö kodin kanssa on erityisen tärkeää. Ryhmänohjaaja, erityisopettaja tai opiskelijahuollon toimija neuvottelee nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa erilaisista tukitoimien mahdollisuuksista. Tarvittaessa ohjaamme kääntymään koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden, kuten terveydenhuollon puoleen.
Oppimisen ja opintojen etenemisen pulmissa voidaan järjestää yhteistyössä yksilöllinen opiskelijakohtainen pedagoginen keskustelu (POR) tai moniammatillinen keskustelu (MOR). Yleensä POR-keskusteluun osallistuvat opiskelijan (ja huoltajien) lisäksi ryhmänohjaaja/aineenopettaja, erityisopettaja ja/tai opinto-ohjaaja. MOR-keskusteluun osallistuu edellisten lisäksi opiskelijahuollon toimijoita.
Opinto-opas 2025-20264.6.2025