10.2 Oppimisen tuki

Huol­ta­jan roo­li 

Huol­ta­jil­la on tär­keä vas­tuu nuo­ren kas­vun ja ke­hi­tyk­sen tu­ke­mi­ses­ta sekä hy­vin­voin­nis­ta. Kas­vun ja ke­hi­tyk­sen sekä op­pi­mi­sen tär­kei­tä kul­ma­ki­viä ovat riit­tä­vä lepo ja lii­kun­ta sekä ter­veel­li­nen ra­vit­se­mus. Oppi­vel­vol­li­sen opis­ke­li­jan huol­ta­jan tu­lee myös huo­leh­tia, että nuo­ri käy sään­nöl­li­ses­ti kou­lua. Nuo­rel­le on tär­ke­ää, että huol­ta­jat ovat kiin­nos­tu­nei­ta hä­nen opin­nois­taan sekä tu­ke­vat ja ar­vos­ta­vat hä­nen opis­ke­lu­aan. Lu­kio tu­kee huol­ta­jia kas­va­tus­teh­tä­väs­sä.    

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus op­pi­mi­sen tu­keen 

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tu­kea lu­kio-opin­toi­hin­sa. Tuen tar­koi­tuk­se­na on tu­kea ja aut­taa opis­ke­li­jaa niin, että hä­nel­lä on tasa­ver­tai­set mah­dol­li­suu­det suo­riu­tua lu­kio-opin­nois­ta. Eri­lai­set yk­si­löl­li­set tuen tar­peet ovat lu­ki­o­lai­sil­la var­sin ta­val­li­sia, jo­ten tuen tar­pei­ta ei tar­vit­se no­los­tel­la tai pei­tel­lä. Pi­kem­min­kin ne kan­nat­taa ot­taa roh­ke­as­ti pu­heek­si opet­ta­jan kans­sa heti tuen tar­pei­den il­me­tes­sä, sil­lä par­haim­paan tu­lok­seen pääs­tään useim­mi­ten var­hai­sel­la tu­el­la. Tuen tar­peis­ta voi ker­toa suo­raan ai­neen­o­pet­ta­jal­le, ryh­män­oh­jal­le tai eri­tyis­o­pet­ta­jal­le.  

Tie­don­siir­to pe­rus­as­teel­ta lu­ki­oon 

Luot­ta­muk­sel­li­nen tie­don­siir­to nuo­ren siir­ty­es­sä pe­rus­as­teel­ta lu­ki­oon on ensi­ar­voi­sen tär­ke­ää, jot­ta lu­ki­os­sa voi­daan sau­mat­to­mas­ti jat­kaa nuo­ren tu­ke­mis­ta. Lu­ki­ol­le siir­tyy tie­to pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa saa­dus­ta eri­tyi­ses­tä tai op­pi­las­koh­tai­ses­ta tu­es­ta, mut­ta esi­mer­kik­si tie­dot op­pi­mi­seen vai­kut­ta­vis­ta di­ag­noo­seis­ta tai ai­kai­sem­mis­ta ope­tuk­sen tuki­jär­jes­te­lyis­tä ei­vät au­to­maat­ti­ses­ti siir­ry pe­rus­kou­lus­ta lu­ki­oon. Tä­män vuok­si tie­don­siir­to vaa­tii oma-aloit­tei­suut­ta nuo­rel­ta ja huol­ta­jal­ta.  

Op­pi­mi­sen tuki käy­tän­nös­sä 

Lu­ki­os­sa op­pi­mi­sen tu­kea an­ta­vat ai­neen­o­pet­ta­jat ja eri­tyis­o­pet­ta­ja. Ai­neen­o­pet­ta­ja ot­taa ope­tuk­ses­saan huo­mi­oon opis­ke­li­jan tuen tar­peet ja an­taa tu­kea aine­si­säl­tö­jen op­pi­mi­ses­sa. Ai­neen­o­pet­ta­jan tuki voi olla esi­mer­kik­si ope­tuk­sen eriyt­tä­mis­tä, vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja osaa­mi­sen näyt­tä­mi­seen tai tuki­o­pe­tus­ta. Tuki­o­pe­tuk­ses­sa voi­daan har­joi­tel­la aine­si­säl­tö­jen li­säk­si opis­ke­lu­tek­niik­ko­ja tai vah­vis­taa kie­li­tai­toa.  

Eri­tyis­o­pet­ta­ja aut­taa kai­kis­sa op­pi­mi­seen liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä ja pul­mis­sa ku­ten luki­vai­keuk­sis­sa, neu­ro­kir­jon tai mie­len­ter­vey­den haas­teis­sa. Eri­tyis­o­pet­ta­ja sel­vit­tää tuen tar­pei­ta ja suun­nit­te­lee tar­vit­ta­vat tuki­toi­met yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa. Tuki voi olla esi­mer­kik­si lisä­aika ko­kei­den ja suo­ri­tus­ten te­ke­mi­seen tai mah­dol­li­suus lai­na­ta pa­pe­ri­kir­jat säh­köis­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien rin­nal­le.   

Eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­ma op­pi­mi­sen tuki koh­dis­tuu op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­toi­hin, oman op­pi­mis­tyy­lin löy­tä­mi­seen sekä itse­tun­non vah­vis­ta­mi­seen op­pi­ja­na. Hän an­taa oh­jaus­ta esi­mer­kik­si lu­ke­mi­sen ja kir­jot­ta­mi­sen tai­dos­sa, ajan­hal­lin­nas­sa sekä teh­tä­vien aika­tau­lut­ta­mi­ses­sa ja val­miik­si saat­ta­mi­ses­sa. Yk­si­lö- ja pien­ryh­mä­o­pe­tuk­sen li­säk­si eri­tyis­o­pet­ta­ja on vä­lil­lä mu­ka­na oppi­tun­neil­la sa­man­ai­kais­o­pet­ta­ja­na. Opin­to­jen alus­sa eri­tyis­o­pet­ta­ja jär­jes­tää aloit­ta­vil­le opis­ke­li­joil­le lu­ki­tes­tauk­set ja ma­te­ma­tii­kan läh­tö­taso­tes­tit. Yo-kir­joi­tus­ten lä­hes­ty­es­sä eri­tyis­o­pet­ta­ja oh­jaa yli­op­pi­las­tut­kin­non eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa.  

Eri­tyis­o­pe­tus lu­ki­os­sa 

Opis­ke­li­ja voi saa­da lu­ki­os­sa eri­tyis­o­pe­tus­ta, mi­kä­li ta­van­o­mai­nen op­pi­mi­sen tuki ei ole hä­nel­le riit­tä­vää ja hän tar­vit­see to­den­net­tu­jen op­pi­mis­vai­keuk­sien, vam­man, sai­rau­den tai vai­ke­an elä­män­ti­lan­teen vuok­si eri­tyis­pe­da­go­gis­ta tu­kea lu­ki­on oppi­mää­rän suo­rit­ta­mi­sek­si. Lu­ki­os­sa ei voi­da kui­ten­kaan poi­ke­ta oppi­mää­rän mu­kai­sis­ta ta­voit­teis­ta, jo­ten opis­ke­li­jal­la on ol­ta­va riit­tä­vät val­miu­det suo­riu­tua lu­ki­on oppi­mää­rän opin­nois­ta. Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta teh­dään hal­lin­nol­li­nen pää­tös.   

Op­pi­mi­sen tuen an­ta­mi­nen on yh­teis­työ­tä 

Hy­vin­voin­tiin ja op­pi­mi­seen liit­ty­vis­sä pul­ma­ti­lan­teis­sa yh­teis­työ ko­din kans­sa on eri­tyi­sen tär­ke­ää. Ryh­män­oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja tai opis­ke­li­ja­huol­lon toi­mi­ja neu­vot­te­lee nuo­ren ja hä­nen huol­ta­jien­sa kans­sa eri­lai­sis­ta tuki­toi­mien mah­dol­li­suuk­sis­ta. Tar­vit­ta­es­sa oh­jaam­me kään­ty­mään kou­lun ulko­puo­lis­ten asi­an­tun­ti­joi­den, ku­ten ter­vey­den­huol­lon puo­leen.    

Op­pi­mi­sen ja opin­to­jen ete­ne­mi­sen pul­mis­sa voi­daan jär­jes­tää yh­teis­työs­sä yk­si­löl­li­nen opis­ke­li­ja­koh­tai­nen pe­da­go­gi­nen kes­kus­te­lu (POR) tai moni­am­ma­til­li­nen kes­kus­te­lu (MOR). Yleen­sä POR-kes­kus­te­luun osal­lis­tu­vat opis­ke­li­jan (ja huol­ta­jien) li­säk­si ryh­män­oh­jaa­ja/ai­neen­o­pet­ta­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja ja/tai opin­to-oh­jaa­ja. MOR-kes­kus­te­luun osal­lis­tuu edel­lis­ten li­säk­si opis­ke­li­ja­huol­lon toi­mi­joi­ta. 

Opin­to-opas 2025-20264.6.2025