6.6.2 Poissaolojen seuranta & niiden anominen
- Jos opiskelijalle kertyy opintojaksolta kolme huolta herättävää poissaoloa, aineenopettaja keskustelee opiskelijan kanssa asiasta. Keskustelun tavoitteena on varmistaa opiskelijan kanssa, että hänellä on edellytykset opintojakson suorittamiseksi. Aineenopettaja ilmoittaa opiskelijan kanssa käydystä keskustelusta ryhmänohjaajalle ja opinto-ohjaajalle.
- Ryhmänohjaaja seuraa opiskelijan opintojen etenemistä. Jos poissaoloja kertyy useilta opintojaksoilta (5 kertaa tai yhteensä 20 oppituntia) ja niiden syy on epäselvä, ryhmänohjaaja ottaa yhteyttä opiskelijaan asian selvittämiseksi. Alaikäisen poissaoloista ryhmänohjaaja ottaa yhteyttä tarvittaessa myös huoltajaan.
- Ryhmänohjaaja tiedottaa ohjausryhmäänsä poissaoloihin liittyvistä yleisistä käytänteistä.
- Jos poissaolojen taustalla on pedagogista huolta, ryhmäohjaaja voi kutsua koolle pedagogisen opiskeluhuoltotapaamisen (POR).
- Mikäli poissaolojen taustalla vaikuttaa olevan opiskeluhuollollisia tekijöitä, ryhmänohjaaja ohjaa opiskelijaa opiskeluhuollon palveluiden piiriin tai kutsuu koolle moniammatillisen asiantuntijaryhmän (MOR).
- Jos selvittämättömät poissaolot jatkuvat, niin opiskelija voidaan katsoa eronneeksi lukiosta.
- Ryhmänohjaaja myöntää pätevän syyn nojalla luvan enintään kolmen päivän poissaoloon.
- Rehtorilta pyydetään lupa yli kolmen päivän poissaoloihin. Lupa on aina pyydettävä ajoissa etukäteen.
- Poissaoloja voi hakea Wilman -lomakkeella. Päättöviikolle poissaololupaa ei pääsääntöisesti myönnetä.