Siilinjärven lukiossa toteutetaan vahvuuksiin ja hyvän huomaamiseen pohjautuvaa positiivista pedagogiikkaa. Positiivinen kasvatus ja pedagogiikka pohjautuu positiivisen psykologian tieteenalaan, joka tutkii ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
Positiivisen kasvatuksen keskiössä on vuorovaikutus ja se voidaan kiteyttää viiden K:n sääntöön: kuuntele, kunnioita, kannusta, kiinnostu ja kysy. Perimmäisenä ajatuksena on se, että kohtaamme toisemme aidosti, ilman ennakkoasenteita ja –oletuksia.
Pyrimme tukemaan opiskelijoita ja henkilökuntaa löytämään ja hyödyntämään jokaisen omia henkilökohtaisia vahvuuksia jokapäiväisessä oppimisessa, työskentelyssä ja vuorovaikutuksessa.
Toimintamme on ratkaisukeskeistä. Kohdatessamme haasteita, emme jää pyörimään ongelmassa, vaan lähdemme miettimään ratkaisua. Tavoitteenamme on, että haasteisiin tartutaan ja että esimerkiksi kaikki yhteisön jäsenet saisivat haasteisiinsa apua tarkoituksenmukaisesti ja viipymättä.
Siilinjärven lukiossa toteutetaan vahvuuksiin ja hyvän huomaamiseen pohjautuvaa positiivista pedagogiikkaa. Positiivinen kasvatus ja pedagogiikka pohjautuu positiivisen psykologian tieteenalaan, joka tutkii ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
Positiivisen kasvatuksen keskiössä on vuorovaikutus ja se voidaan kiteyttää viiden K:n sääntöön: kuuntele, kunnioita, kannusta, kiinnostu ja kysy. Perimmäisenä ajatuksena on se, että kohtaamme toisemme aidosti, ilman ennakkoasenteita ja –oletuksia.
Pyrimme tukemaan opiskelijoita ja henkilökuntaa löytämään ja hyödyntämään jokaisen omia henkilökohtaisia vahvuuksia jokapäiväisessä oppimisessa, työskentelyssä ja vuorovaikutuksessa.
Toimintamme on ratkaisukeskeistä. Kohdatessamme haasteita, emme jää pyörimään ongelmassa, vaan lähdemme miettimään ratkaisua. Tavoitteenamme on, että haasteisiin tartutaan ja että esimerkiksi kaikki yhteisön jäsenet saisivat haasteisiinsa apua tarkoituksenmukaisesti ja viipymättä.