4. Positiivinen pedagogiikka ja kasvatus

Sii­lin­jär­ven lu­ki­os­sa to­teu­te­taan vah­vuuk­siin ja hy­vän huo­maa­mi­seen poh­jau­tu­vaa po­si­tii­vis­ta pe­da­go­giik­kaa. Po­si­tii­vi­nen kas­va­tus ja pe­da­go­giik­ka poh­jau­tuu po­si­tii­vi­sen psy­ko­lo­gi­an tie­teen­a­laan, joka tut­kii ih­mi­sen koko­nais­val­tais­ta hy­vin­voin­tia edis­tä­viä te­ki­jöi­tä.  

Po­si­tii­vi­sen kas­va­tuk­sen kes­ki­ös­sä on vuo­ro­vai­ku­tus ja se voi­daan ki­teyt­tää vii­den K:n sään­töön: kuun­te­le, kun­ni­oi­ta, kan­nus­ta, kiin­nos­tu ja kysy. Pe­rim­mäi­se­nä aja­tuk­se­na on se, että koh­taam­me toi­sem­me ai­dos­ti, il­man en­nak­ko­a­sen­tei­ta ja –ole­tuk­sia.  

Py­rim­me tu­ke­maan opis­ke­li­joi­ta ja hen­ki­lö­kun­taa löy­tä­mään ja hyö­dyn­tä­mään jo­kai­sen omia hen­ki­lö­koh­tai­sia vah­vuuk­sia joka­päi­väi­ses­sä op­pi­mi­ses­sa, työs­ken­te­lys­sä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa.  

Toi­min­tam­me on rat­kai­su­kes­keis­tä. Koh­da­tes­sam­me haas­tei­ta, emme jää pyö­ri­mään on­gel­mas­sa, vaan läh­dem­me miet­ti­mään rat­kai­sua. Ta­voit­tee­nam­me on, että haas­tei­siin tar­tu­taan ja että esi­mer­kik­si kaik­ki yh­tei­sön jä­se­net sai­si­vat haas­tei­siin­sa apua tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti ja vii­py­mät­tä.  

Opin­to-opas 2025-20264.6.2025