1. Rehtorin tervehdys

Ter­ve­tu­loa aloit­ta­maan luku­vuot­ta 2025-2026.

Tämä luku­vuo­si tu­lee ole­maan ai­van eri­tyi­nen ai­na­kin kah­des­ta syys­tä. Toi­nen näis­tä liit­tyy ra­ken­nus­hank­kee­seen ja toi­nen eri­tyis­o­pe­tuk­seen sekä op­pi­mi­sen tu­keen.  

Ra­ken­nus­hank­keen 1. vai­he val­mis­tuu ja pää­sem­me muut­ta­maan täy­sin uu­siin, mo­der­nei­hin op­pi­mis­ti­loi­hin jou­lu­kuus­sa 2025. Lu­ki­on pää­a­si­al­li­set op­pi­mis­ti­lat si­jait­se­vat 4. ker­rok­sen ete­lä­pää­dys­sä ja 2. ker­rok­sen kaak­kois­kul­mas­sa. Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set tul­laan ke­vääs­tä 2026 al­ka­en jär­jes­tä­mään 2. ker­rok­sen moni­toi­mi­ti­las­sa, Sal­mi-sa­lis­sa. Mu­sii­kin ope­tus­ti­lat si­jait­se­vat 2. ker­rok­ses­sa, lu­ki­on kah­den ope­tus­ti­lan ja ruo­ka­lan vie­res­sä. Kuva­tai­teen ope­tus­ti­lat ovat kol­man­nen ker­rok­sen koil­lis­kul­mas­sa, ylä­kou­lun käsi­työ­luok­kien vie­res­sä.  

Op­pi­mi­sen tuki ja eri­tyis­o­pe­tus uu­dis­tuu. Lu­ki­o­lain mu­kaan opis­ke­li­jal­la on oi­keus op­pi­mi­sen tu­keen ja eri­tyis­o­pe­tuk­seen. Opis­ke­li­jal­le voi­daan myös jat­kos­sa teh­dä pää­tös eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta, jos nor­maa­li op­pi­mi­sen tuki ei ole riit­tä­vää. Eri­tyis­o­pe­tus­pää­tös voi­daan teh­dä op­pi­mi­sen haas­tei­den vuok­si tai jois­sain ta­pauk­sis­sa myös esi­mer­kik­si ti­la­päi­sen haas­ta­van elä­män­ti­lan­teen vuok­si. Opis­ke­li­jan tar­vet­ta op­pi­mi­sen tu­el­le ja eri­tyis­o­pe­tuk­seen ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti. 

Mi­nul­le reh­to­ri­na on tär­ke­ää, että lu­ki­on ar­vot yh­tei­söl­li­syys, avoi­muus ja laa­duk­kuus nä­ky­vät kai­kes­sa lu­ki­on toi­min­nas­sa. It­sel­le­ni nämä ar­vot tar­koit­ta­vat sitä, että reh­to­rin huo­neen ovi on aina auki, ja mi­nua saa ja pi­tää tul­la ter­veh­ti­mään isom­man tai pie­nem­män asi­an kans­sa. Mi­nul­le on li­säk­si tär­ke­ää, että jo­kai­nen mei­dän yh­tei­söm­me jä­sen ko­kee tu­le­van­sa kuul­luk­si, näh­dyk­si ja koh­da­tuk­si. Mi­nun teh­tä­vä­ni reh­to­ri­na on pyr­kiä luo­maan toi­min­ta­kult­tuu­ria, joka tu­kee tätä osal­li­suu­den ja koh­taa­mi­sen aja­tus­ta.  

Lop­puun ha­lu­an vie­lä muis­tut­taa, että jo­kai­sel­la kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nel­lä on tär­keä roo­li yh­tei­sen ar­jen ra­ken­ta­mi­ses­sa. Muis­te­taan ar­jen tou­hun kes­kel­lä py­säh­tyä tois­tem­me ää­rel­le ter­veh­ti­mään ja vaih­ta­maan muu­ta­ma sana.  

Mu­ka­vaa luku­vuot­ta toi­vo­tel­len  

Olli-reh­to­ri 

Opin­to-opas 2025-20264.6.2025