Haasta itseäsi matikkaristikolla

Kertaatko kesällä kirjoituksiin vai kaipaatko muuten vain aivopähkinää purtavaksi? Kokeile, saatko ratkaistua MAB5-opintojakson matikkaristikon.

Eri­lai­set ris­ti­kot ovat haus­ka tapa tes­ta­ta omaa osaa­mis­ta tie­tys­tä ai­hees­ta tai tree­na­ta muu­ten vaan aivo­nys­ty­röi­tä. Esi­mer­kik­si kiel­ten opis­ke­lus­sa ne ovat var­mas­ti tut­tu­ja ta­po­ja ker­ra­ta opis­kel­tua sa­nas­toa, mut­ta ris­tik­ko so­pii mai­ni­os­ti myös ma­ti­kan opis­ke­luun.

Ma­ti­kan­o­pet­ta­ja Sari Lou­hi­kal­lio-Fo­min tes­ta­si kiel­ten­o­pet­ta­ja Mer­ja Mik­ko­sen vin­kis­tä ris­tik­ko­si­vus­toa, jon­ne voi itse syöt­tää sa­no­ja vink­kei­neen. Si­vus­to sit­ten ra­ken­taa niis­tä sa­noi­hin so­pi­van ris­ti­kon. Voit it­se­kin ko­keil­la ris­ti­kon ra­ken­ta­mis­ta osoit­tees­sa https://puzz­le­ma­ker.dis­co­ve­ry­e­du­ca­ti­on.com/

Tes­taa, saat­ko rat­kais­tua Sa­rin luo­man ris­ti­kon. Ris­ti­kon ku­vaa saat klik­kaa­mal­la suu­rem­mak­si ja sen rat­kai­sut löy­dät leh­den vii­mei­sil­tä si­vuil­ta.

MAB5 TI­LAS­TO- JA TO­DEN­NÄ­KÖI­SYYS­KÄ­SIT­TEET 2025 

VAA­KA
4. Suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä ole­vien ha­vain­to­ar­vo­jen kes­kim­mäis­tä ar­voa kut­su­taan _______________.

6. __________________ il­mai­see, kuin­ka pal­jon ha­vain­to­ja on ker­ty­nyt tiet­tyyn ti­las­to­muut­tu­jan ar­voon men­nes­sä.

7. Jo­kai­sen no­pan sil­mä­lu­vun esiin­ty­mis­ker­ran suh­teel­li­nen osuus eli _______________.

9. Tämä on luok­ka, jon­ka frek­vens­si on suu­rin.

12. Ta­pah­tu­man A vas­ta­ta­pah­tu­ma on toi­sel­ta ni­mel­tään ___________________,

15. Tämä ku­vaa sitä, kuin­ka kau­ka­na kes­ki­ar­vos­ta ha­vain­to­ar­vot ovat.

20. Va­li­taan jos­ta­kin jou­kos­ta jot­kut kol­me, näin ky­sees­sä on ______.

21. Tämä on luok­ka, jon­ka koh­dal­la suh­teel­li­nen sum­ma­frek­vens­si ylit­tää ar­von 50 %.

22. Kaa­vio, mis­sä ede­tään yl­hääl­tä alas, ja se haa­rau­tuu jo­kai­ses­sa uu­des­sa va­lin­ta­ti­lan­tees­sa.

23. 5*4*3*2’1 toi­sel­ta ni­mel­tään

PYS­TY
1. Kun va­li­taan kah­den hen­gen jär­jes­tet­ty jouk­ko, se on ni­mel­tään ________________.

2. Li­ne­aa­ris­ta riip­pu­vuut­ta ku­vaa­vaa suo­raa kut­su­taan _______________.

3. Kah­den ti­las­to­muut­tu­jan vä­li­sen li­ne­aa­ri­sen riip­pu­vuu­den mit­ta­na käy­te­tään ________________________.

5. Tätä ku­va­taan an­ta­mal­la ha­vain­to­ar­vo­jen pie­nin ja suu­rin arvo.

8. _____________ tar­koi­te­taan yhtä al­keis­ta­paus­ta tai jouk­koa al­keis­ta­pauk­sia.

10. Arpa­kuu­ti­on hei­ton kaik­kia mah­dol­li­sia tu­lok­sia eli sil­mä­lu­ku­ja 1,2,3,4,5,6 kut­su­taan ____________.

11. Il­mi­ö­tä, jon­ka lop­pu­tu­lok­sen mää­rää sat­tu­ma.

13. Kun teh­dään usei­ta pe­räk­käi­siä va­lin­to­ja, vaih­to­eh­to­jen koko­nais­mää­rä saa­daan ker­to­mal­la eri va­lin­ta­vai­heis­sa ole­vien vaih­to­eh­to­jen luku­mää­rät kes­ke­nään.

14. Var­man ta­pah­tu­man to­den­nä­köi­syys on ___________.

16. Esi­mer­kik­si va­li­taan kol­men hen­gen osa­jouk­ko vii­den hen­gen jou­kos­ta, se on ni­mel­tään _____________.

17. Mah­dot­to­man ta­pah­tu­man to­den­nä­köi­syys on _______.

18. Tämä las­ke­taan ja­ka­mal­la ha­vain­to­ar­vo­jen sum­ma ha­vain­to­ar­vo­jen luku­mää­räl­lä.

19. Tyyp­pi­arvo 

Yhes­sä - Sii­lin­jär­ven lu­kio 5/2025Tou­ko­kuu 202528.5.2025