Halpaa sinulle, kallista ympäristölle
"Kuluttamisen kurissa pitämisessä auttaisi esimerkiksi palauttamisen ja netistä tilaamisen kallistuminen. Itse vähennän kulutusta esimerkiksi osallistumalla Viiden vaatteen vuosi- haasteeseen", pohtii toisen vuoden opiskelija esseessään kuluttamisen ongelmallisuutta.
Jalkani tuntuvat mukavilta, mutta noustessani sohvalta ylös kävelemään, jalkojani puristaa kaikkialta. Nämä olivat viimeiset tilaamamme kengät, mikä tarkoittaa sitä, että joudumme palauttamaan jokaiset juoksukengät takaisin.
Lähipiirissäni päädytään usein tilaamaan useat kenkäparit kerralla kokeiltavaksi. Tämän syynä on osittain palauttamisen helppous. Tällöin ei myöskään tarvitse tehdä uutta tilausta, mikä on toisaalta hyväksi luonnolle. Olen sitä mieltä, että palauttamisen vaivattomuus madaltaa kynnystä tehdä ostoksia netissä, ja se puolestaan saa ihmiset tilaamaan jopa turhia tavaroita kokeiluun. Palauttamisen tarkoituksena on vain helpottaa sekä lisätä myyntiä. Tuotteiden palautus takaisin verkkokauppaan ei ole hyvä asia ilmaston kannalta, vaikka osa palautetuista tuotteista meneekin uudelleen myyntiin. Toisaalta myös turhien tuotteiden säilöminen kotona lisää tavaramäärää. Kaikki eivät välttämättä edes vaivaudu tekemään palautusta tai sen tekeminen vain unohtuu. Eli miksi turhia tavaroita pitää tilata?
Palauttamista käsitellään myös Suvi Turtiaisen kolumnissa “Turhan tavaran arpajaiset” (hs.fi 23.11.2024). Kolumnista käy ilmi, että Berliiniin tulleet välipala-automaattien tavoin toimivat palautusautomaatit ovat suuressa suosiossa. Ihmiset ostavat automaateista sokkona toisten palauttamia tavaroita. Tiedän, ettei tuntemattomien pakettien ostaminen kuulosta tai ole kovin järkevää, mutta ymmärrän ihmisten kiinnostuksen heräämisen erimuotoisia paketteja kohtaan. Turtiainen kertoo, että ostoprosessin takana monesti onkin hyvänolontunne tavaran oikean tarvitsemisen sijasta. Ihmisiä koukuttaa jännitys uuden paketin avaamisesta. Monesti he myös ajattelevat palautettujen tuotteiden ostamisen edistävän ilmastonmuutosta parempaan suuntaan. Tuotteiden palauttaminen voi olla kuluttajalle vaivatonta ja halpaa, mutta ilmastolle se ei kuitenkaan ole. Turtiainen kertookin, että “Yhdysvalloissa palautetut paketit aiheuttavat vuosittain 16 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä vain paluumatkansa aikana”.
Kuluttaminen tarkoittaa monesti tavaroiden, vaatteiden ja luonnonvarojen käyttämistä. Kuluttaminen sanana kuulostaa korvissani negatiiviselta, vaikka se on jopa välttämättömyys monille ja helpottaa elämistä monin tavoin. Asian negatiivisuus syntyy, kun kuluttaminen menee liian pitkälle eikä sen haittoja tiedosteta. Suuri osa maailman ihmisistä kuluttaa yli omien tarpeidensa, esimerkiksi ostamalla liikaa ruokaa, joka unohtuu jääkaappiin tai vaatteita, joita ei käytetä. Nämä johtavat sekä eläinten ja luonnon että ihmistenkin kärsimiseen. Mielestäni liian harva miettii esimerkiksi vaatteiden ostossa, tarvitseeko oikeasti kolmannet samanlaiset farkut eri värissä. Onneksi on myös niitä, jotka miettivät kulutustaan ja ostavat vaatteitaan esimerkiksi kirpputoreilta. Kuluttaminen toki tuo myös paljon työpaikkoja ja kuluttaja vaikuttaa ympäristössään omilla valinnoillaan. Valinta on esimerkiksi päättää, ostaako kotimaisen yrityksen Suomessa valmistetun tuotteen vai vastuuttomasti tuotetun tuotteen ulkomaisesta nettikaupasta. Kotimaisen tuotteen ostaja voi luottaa siihen, ettei tuotteessa ole kiellettyjä kemikaaleja, jotka ovat haitaksi sekä luonnolle että ihmiselle.
Ihmisten toiminnasta ympäristön parantamiseksi kerrotaan Piia Pesolan tekemässä väitöstutkimuksessa ”Maailma ei pelastu pelkästään ostamalla vihreästi ja kuluttajia syyllistämällä” (maaseuduntulevaisuus.fi 16.8.2019). Uutisessa tulee ilmi, että suuri osa ihmisistä ei pyri toimimaan ilmastonmuutoksen eduksi. Ihmiset pyrkivät ostamaan ympäristöystävällisesti valmistettuja tuotteita, jotta olisivat mukana ratkaisemassa ilmasto-ongelmaa ja saamaan ongelman niin sanotusti pois alta. Ei kuitenkaan riitä, jos vain murto-osa ihmisistä toimii näin; Pesolan mukaan vaikuttavampia keinoja tulisi ottaa käyttöön. Ilmasto-ongelman ratkaisemisessa suuressa roolissa ovat muun muassa vaikutusvaltaiset tahot eivätkä pelkät kuluttajat. Uutisessa kerrotaan ilmasto-ongelman levinneen niin suureksi, ettei sitä noin vain saada hoidettua. Siinä tulee kestämään pitkään ja siihen tarvittaisiin valtaosan apua. Itse pyrin kuluttajana sekä kuluttamaan että toimimaan ympäristöystävällisesti, esimerkiksi käytettyjä vaatteita ostamalla.
Sekä Pesolan että Turtiaisen tekstissä sivutaan ilmastoon liittyviä asioita sekä ihmisten käyttäytymistä ympäristön näkökulmasta. Mielestäni teksteissä ei kehuta ihmisten toimimista maailman pelastamisen hyväksi. Pesolan uutisessa tulee ilmi, että monet pyrkivät ostamaan ympäristöystävällisesti valmistettuja tuotteita, mutta näin toimivia pitäisi olla lisää isommilta tahoilta, esimerkiksi yrityksiltä. Toisaalta Turtiaisen kolumnissa ihmiset luulevat ajattelevansa luontoa samalla, kun juoksevat palautettujen tavaroiden perässä. Sain kuvan, että molemmissa kolumnissa on tavoitteena saada lukija miettimään omaa kuluttamistaan.
Mielestäni ihmiset eivät ota kuluttamistaan tai maailman tilannetta tarpeeksi tosissaan. Artikkelissa ”Ylikulutus” (wwf.fi luettu 30.12.2024) kerrotaan, että kulutamme luontoa huomattavasti nopeammin kuin mitä se pystyy uusiutumaan. Artikkelissa kerrotaan ylikulutuspäivästä, joka on alkuvuonna ja silloin suomalaiset ovat kuluttaneet oman osansa maapallon resursseista. En ymmärrä, miten niin paljon luonnonvaroja voidaan käyttää niin nopeasti. WWF:n artikkelissa kerrotaan, miten ylikulutus vie elintilaa eläimiltä ja tuhoaa maailman resursseja. Mielestäni on todella tärkeää, että WWF pyrkii auttamaan uhanalaisia eläimiä, esimerkiksi pölyttäjiä, joilla on iso rooli maailmassa.
Ylikulutusta tapahtuu sekä ruoan että tavaroidenkin suhteen ja niiden tuottaminen vie laajasti elintilaa ja ympäristöä sekä ihmisiltä että eläimiltä. WWF:n artikkelissa kerrotaan Suomesta hävinneen hiilinieluja eli metsää. Myös esimerkiksi Brasiliassa soijan tuotannolle on otettu tilaa savanneilta ja palmuöljyplantaasien tieltä raivataan sademetsää. Kumpikaan näistä ei kuulosta hyvältä. Tämän takia ylikulutus täytyisi saada pysäytettyä. Mielestäni kuluttamisen kurissa pitämisessä auttaisi esimerkiksi palauttamisen ja netistä tilaamisen kallistuminen. Myös kasviruoan yleistyminen säästäisi muun muassa sademetsiä. Meillä kotona yritämme vähentää kulutusta osallistumalla Viiden vaatteen vuosi- haasteeseen, jonka tavoitteena on saada ihmiset keskittymään kuluttamiseensa.
Ylikulutusta pyritään siis vähentämään, mutta se vaatii vielä paljon työtä yhä useammalta. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen, millaisen hiilijalanjäljen oma kulutus tuottaa. Kuluttamista on paljon eikä sitä tarvitse lopettaa kokonaan. Siinä onkin paljon hyviä puolia siihen asti, kunnes se menee varojen ylikuluttamisen puolelle. Luulen tulevaisuudessa ylikuluttamisen kääntyvän parempaan suuntaan.
Opiskelija 23B
