Tasapainoa kuluttamiseen

"Opiskelijana tuntuu melko kaukaiselta puhua uuden sähköauton hankinnasta. Realistisempaa tässä vaiheessa on miettiä esimerkiksi vaatteiden kohdalla omaa kulutusta", pohtii toisen vuoden opiskelija kulutusvalintoja käsittelevässä esseessään.

Ku­lu­tus ei voi lop­pua, se pi­tää maa­il­man­ta­lou­den pyö­rin­näs­sä. Ku­lut­ta­mi­nen tuo ih­mi­sil­le työ­paik­ko­ja, sa­mal­la kas­vat­ta­en hei­dän elin­taso­ansa. Ku­lu­tus tuo täl­lä het­kel­lä kui­ten­kin lii­kaa on­gel­mia, vaik­ka ta­lous kas­vai­si­kin. On siis löy­det­tä­vä tasa­pai­no, jos­sa saa­tai­siin mak­si­maa­li­nen ta­lou­del­li­nen hyö­ty ja hai­tat mi­ni­moi­tai­siin. Kes­tä­vä ku­lut­ta­mi­nen kuu­los­taa siis rat­kai­sul­ta.

Ny­ky­ään säh­kö­au­tot myy­dään eko­lo­gi­suu­del­la ja pääs­töt­tö­myy­del­lä. Osit­tain tämä pi­tää paik­kaan­sa. Pelk­kä aja­mi­nen ei tuo­ta ol­len­kaan pääs­tö­jä, kos­ka säh­kö­moot­to­ris­sa ei pala mi­kään. Säh­kö­au­ton hil­jai­nen kyy­ti to­del­la tun­tuu tu­le­vai­suu­del­le ja ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­sel­le. To­del­li­suu­des­sa säh­kö­au­to­jen ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­syys on lä­hin­nä mark­ki­noin­ti­temp­pu. Ih­mi­sil­le jä­te­tään ker­to­mat­ta, kuin­ka pal­jon säh­kö­au­to­jen ak­ku­jen val­mis­tus tuot­taa pääs­tö­jä ja kuin­ka pal­jon se ku­lut­taa luon­non­va­ro­ja. Jyri Pa­rets­koin mie­li­pide­kir­joi­tuk­ses­sa ”Har­kit­set­ko säh­kö­au­ton os­toa? – Säh­kö­auto on vain väli­vai­he siir­ryt­tä­es­sä ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­sim­pään vety­au­toon” (Ii­sal­men Sa­no­mat 26.10.2021) ote­taan kan­taa säh­kö­au­toi­lun ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­syy­teen ja pe­reh­dy­te­tään sa­mal­la asi­aan ker­to­mal­la fak­to­ja säh­kö­au­to­jen hai­tois­ta. Pa­rets­koi kri­ti­soi vah­vas­ti säh­kö­au­to­jen mark­ki­noin­tia ja sen luo­maa ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­lis­tä ku­vaa.   

Säh­kö­au­to­jen suo­si­on ta­ka­na ei kui­ten­kaan ole vain myy­jien mark­ki­noin­ti. Suo­mes­sa au­to­jen ve­ro­tus me­nee hii­li­di­ok­sidipääs­tö­jen mu­kaan, eli säh­kö­au­tois­sa ei ole juu­ri­kaan ve­ro­ja. Van­hah­ko­jen die­sel­au­to­jen vuo­sit­tai­nen käyt­tö­voi­ma­vero lä­hen­te­lee tu­hat­ta eu­roa, jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa se me­nee jopa yli. To­del­li­suu­des­sa die­sel­au­to­jen pääs­töt ovat hy­vin mal­til­li­set. Täl­lä het­kel­lä vas­tuu kes­tä­väs­tä ku­lu­tuk­ses­ta on siis lä­hes ko­ko­naan ku­lut­ta­jil­la. Ku­lut­ta­jan on pe­reh­dyt­tä­vä to­del­li­suu­teen ja suh­tau­dut­ta­va kriit­ti­ses­ti mark­ki­noin­tiin, ja täs­sä ta­pauk­ses­sa myös val­ti­on kan­nus­tei­siin.   

Osis­sa ta­pauk­sis­ta ku­lut­ta­mi­sen hai­tat tie­dos­te­taan ja vas­tuu­ton ku­lu­tus on tie­toi­nen va­lin­ta. On lä­hes mah­do­ton­ta nyky­päi­vä­nä olla kuu­le­mat­ta esi­mer­kik­si hal­po­jen, mas­sa­tuo­tet­tu­jen vaat­tei­den, eli pika­muo­din var­jo­puo­lis­ta, mut­ta sil­ti ih­mi­set os­ta­vat nii­tä. Näis­tä var­jo­puo­lis­ta pu­huu myös Jaak­ko Keso vi­de­ol­laan ”Näin pika­muo­ti vai­kut­taa ym­pä­ris­töön” (you­tu­be.com 16.1 2019). Keso mai­nit­see vi­de­ol­laan use­am­man on­gel­man liit­ty­en pika­muo­tiin ja net­ti­kaup­paan. Vaat­teet os­te­taan usein ne­tis­tä ja vi­de­ol­la mai­ni­taan, että noin puo­let ne­tis­tä ti­la­tuis­ta vaat­teis­ta pa­lau­te­taan. Tämä siis tuot­taa val­ta­vas­ti pääs­tö­jä täy­sin tur­haan.  

Olen myös itse osal­lis­tu­nut tä­hän net­tis­hop­pai­luun. Os­tin far­kut alen­nuk­ses­ta ne­tis­tä, ku­vis­sa ne näyt­ti­vät ihan hy­väl­le, mut­ta en ty­kän­nyt­kään niis­tä ja pää­tin pa­laut­taa. Net­ti­si­vus­tol­la lu­vat­tiin 100 päi­vän il­mai­nen pa­lau­tus­oi­keus, jo­ten vaat­tei­den pa­lau­tus on­nis­tui­si sil­loin, kun it­sel­le so­pii. En­sim­mäis­tä ker­taa tuli mie­tit­tyä oi­ke­as­ti os­ta­mi­sen seu­rauk­sia, kun olin pa­laut­ta­nut pa­ke­tin. Far­kut oli to­den­nä­köi­ses­ti teh­ty Kii­nas­sa, ti­la­sin ne Eu­roo­pas­ta, jos­ta ne toi­mi­tet­tiin Sii­lin­jär­vel­le pa­ket­ti­au­to­maat­tiin. Kä­vin ha­ke­mas­sa pa­ke­tin au­tol­la ja lo­pul­ta vein sen ta­kai­sin. Tu­li­pa­han tu­et­tua ai­na­kin lo­gis­tiik­ka-alan yri­tyk­siä. Lo­pul­ta ra­hat pa­lau­tet­tiin ko­ko­nai­suu­des­saan ta­kai­sin ti­lil­le­ni. Sain siis pie­nel­lä vai­van­näöl­lä tuo­tet­tua mel­ko pal­jon pääs­tö­jä. Toi­vot­ta­vas­ti far­kut kui­ten­kin kel­pa­si­vat vie­lä myy­tä­väk­si.  

Kes­tä­vä ku­lut­ta­mi­nen ei kui­ten­kaan ole ai­no­as­taan ym­pä­ris­tön huo­mi­oi­mis­ta. On tär­ke­ää myös pe­reh­tyä sii­hen, mil­lai­sis­sa olois­sa tuot­teet on tuo­tet­tu ja mitä mui­ta seu­rauk­sia niil­lä on. Keso mai­nit­see­kin hal­pa­työ­voi­man, jol­la pika­muo­din vaat­teet tuo­te­taan. Li­säk­si, kun vaat­teen heit­tää pois tai pa­laut­taa sen, se ”dum­pa­taan Af­rik­kaan myyn­tiin niin pie­nel­lä ra­hal­la, että se tu­ho­aa pai­kal­li­sen vaa­te­bis­nek­sen”, ku­ten Keso mai­nit­see vi­de­ol­laan. Useis­sa ta­pauk­sis­sa, esi­mer­kik­si juu­ri pika­muo­dis­sa on­gel­mia on jo­kai­sel­la osa-alu­eel­la. On­gel­mat siis ka­sau­tu­vat ja pai­not­tu­vat tie­tyil­le aloil­le, jois­sa yri­tyk­set pe­rus­tu­vat net­ti­kaup­paan ja mas­sa­tuo­tan­toon.  

Jos­kus ta­lou­del­li­nen ti­lan­ne voi kui­ten­kin olla sel­lai­nen, että ei ole va­raa va­li­ta. Sil­loin on men­tä­vä hal­vim­mal­la vaih­to­eh­dol­la, joka on usein juu­ri se hai­tal­li­sin kai­kil­la osa-alu­eil­la. It­sel­le opis­ke­li­ja­na tun­tuu mel­ko kau­kai­sel­ta pu­hua uu­den säh­kö­au­ton han­kin­nas­ta. Re­a­lis­ti­sem­paa täs­sä vai­hees­sa on miet­tiä esi­mer­kik­si juu­ri vaat­tei­den koh­dal­la omaa ku­lu­tus­ta. Usein hie­man kal­liim­pi vaa­te tu­lee pit­käl­lä aika­vä­lil­lä hal­vem­mak­si, jos sitä voi käyt­tää jopa use­am­man vuo­den. Sa­mal­la yleen­sä tu­kee vas­tuul­li­sia yri­tyk­siä, sil­lä merk­ki­vaa­te­brän­dit yleen­sä huo­mi­oi­vat myös ku­lut­ta­mi­sen hai­tat, tai ai­na­kin niis­tä saa sel­lai­sen ku­van. 

Kun ne ku­lut­ta­jat, joil­la sii­hen on mah­dol­li­suus, hie­man pe­reh­tyi­si­vät tuot­tee­seen en­nen osto­pää­tös­tä ja py­säh­tyi­si­vät miet­ti­mään, mil­lai­sia vai­ku­tuk­sia os­ta­mi­sel­la on, voi­si sil­lä ta­voin vä­hen­tää huo­mat­ta­vas­ti ku­lu­tuk­ses­ta ai­heu­tu­via hait­to­ja. Mi­kä­li ih­mi­set os­tai­si­vat ai­no­as­taan vas­tuul­li­sil­ta yri­tyk­sil­tä, joi­den toi­min­ta on läpi­nä­ky­vää, py­syi­si ta­lous­kas­vun kan­nal­ta vält­tä­mä­tön ku­lut­ta­mi­nen käyn­nis­sä, mut­ta sen hait­ta­vai­ku­tuk­set oli­si­vat mi­ni­maa­li­set. Tämä pa­kot­tai­si kaik­ki yri­tyk­set siir­ty­mään koh­ti vas­tuul­li­suut­ta jo­kai­sel­la osa-alu­eel­la ja ku­lut­ta­mi­nen ei oli­si enää ne­ga­tii­vi­nen asia.  

Opis­ke­li­ja 23C

 

Yhes­sä - Sii­lin­jär­ven lu­kio 5/2025Tou­ko­kuu 202528.5.2025